معرفی بانک های بزرگ کشور چین

به نظر می رسد در قرن ۲۱ کشور چین موقعیت رو به رشدی را در امور مالی جهانی بدست آورد. در واقع ۴ بانک بزرگ در جهان (بر اساس میزان دارایی) چینی هستند. طبق رتبه بندی سالانه Global Market Intelligence بانک صنعتی و تجاری چین ICBC، بانک ساخت چین CCB، بانک کشاورزی چین ABC و بانک BOC چهار بانک بزرگ دنیا هستند که طبق گفته S&P هر یک از این چهار بانک به طور جداگانه سرمایه ای بالغ بر ۳ تریلیون دلار دارند و ارزش جمعی آنها (در صورت عدم تأثیر نرخ ارز از کاهش یوان ، این رشد حتی بیشتر خواهد بود) ۱٫۰۷% بیشتر از سال گذشته رشد داشته اند.

سیستم بانکداری چین طی دو دهه گذشته دستخوش تغییرات اساسی شده زیرا به موسسات مالی اجازه می دهد تا عملیات بانکی و عملکردهای بیبشتری نسبت به همتایان غربی خود داشته باشند. با این حال عملیات مالی این بانک ها هنوز به طور محکم توسط دولت چین کنترل می شود. به ویژه از طریق بانک مرکزی چین PBOC که نه تنها وظیفه برنامه ریزی و پیاده ساز سیاست های پولی را بر عهده دارد، بلکه نظارت و حفظ سیاست های پولی را نیز کنترل می کند. اگر چه هر چهار بانک در بورس اوراق بهادار عمومی تجارت می کنند، اما عمده سهام آنها متعلق به دولت است و مرکز آنها در پکن قرار دارد.

اطلاعات و ارقامی که از این بانک ها در مقاله ارائه می شود، در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شده اند.

بانک ICBC اولین بانک بزرگ چین

جایگاه اول توسط بزرگترین بانک چینی یعنی بانک ICBC اشغال شده است. این بانک بزرگترین بانک چند ملیتی دنیاست که با مجموع دارایی بالغ بر ۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹، تعداد کارمندان آن در سرا سر دنیا ۴۶۰۰۰۰ نفر است که در جای جای دنیا قرار گرفته اند. این بانک در سال ۱۹۸۴ به عنوان شرکت مسئولیت محدود ثبت شده و همانطور که از نام آن پیداست به صورت تخصصی در زمینه تخصیص وام های تجاری به تولید کنندگان، خرده فروشان، و سایر شرکت ها فعالیت دارد. در سال۲۰۰۶ بانک ICBC با سرمایه ای بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار در بزرگترین عرضه عمومی جهانی قرار داشت. این اولین شرکتی بود که به طور هم زمان در بازار بورس اوراق بهادار هنگ کنگ و شانگهای به ثبت رسیده بود.

بانک ICBC دارای ۳۳۱ شرکت فرعی در خارج از کشور است. مرکز اصلی در بین آنها شعبه ای است که در سال ۲۰۱۴ در کویت افتتاح شد، اولین و تنها بانک چینی در کویت. این چهارمین شعبه بانک در خاورمیانه است که دارای شعباتی در ابوظبی، دوحه و دبی نیز هست. افتتاح این شعبه در خدمت پیشبرد شبکه خدمات بانکی در خاورمیانه بود و یک دستاورد چشمگیر در استراتژی بانک برای گسترش عملیات بین المللی است.

بانک CCB یا بانک ساخت و ساز

جایگاه دوم را بانک ساخت و ساز چین CCB با دارایی بالغ بر ۳٫۳۶ میلیارد دلار بر عهده دارد. این بانک نزدیک به ۱۴۰۰۰ شعبه دارد و با تاسیس شرکت هایی در لوکزامبورگ (به عنوان دفتر مرکزی این بانک در اروپا) آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ایالات متحده و استرالیا فعالیت می کند. این بانک یکی از قدیمی ترین بانک های چینی است که در سال ۱۹۵۴ تاسیس شده است و نام خود را در سال ۱۹۹۶ تغییر داد. بانک آمریکا در سال ۲۰۰۵ ۹% از سهام بانک CCB را خرید و روند رشد این شرکت را برای سال ها تسهیل کرد. (بانک آمریکا در سال۲۰۱۳ سهام خود را فروخت).

بانک ABC یا بانک کشاورزی

بانک ABC یا بانک کشاورزی گاهی با نام Ag bank نیز شناخته می شود. این بانک در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده است، در ابتدا در تأمین مالی بنگاه های اقتصادی در روستاهای چین تخصص داشت، اما اخیراً آن را به خدمات متنوع بانکی و شرکت های بزرگ متنوع تر کرده است و از تجارت ارز گرفته تا سرویس های کارت های اعتباری را ارائه می دهد.

بانک ABC بیش از ۳۰۰ میلیون مشتری خرده فروشی، نزدیک به سه میلیون مشتری شرکتی و تقریبا ۲۵۰۰۰ شعبه در سراسر جهان دارد و تقریباً در شهرهای مهم دنیا مانند: لندن، نیویورک، سیدنی، سنگاپور، سئول و توکیو. از نظر وام، ABC سومین ارائه دهنده بزرگ جهان است. بانک ABC در حدود ۳٫۲۹ تریلیون دلار دارایی دارد و تعداد ۴۴۴،۰۰۰ نفر پرسنل در سراسر دنیا استخدام کرده تا خدمات دقیق به مشتریان خود ارائه دهد. هنگامی که در سال ۲۰۱۰ وارد بورس اوراق بهادار شد، رکورد ICBC را به عنوان بزرگترین IPO جهان تا به امروز شکست، و ۲۲٫۱ میلیارد دلار افزایش یافت.

بانک BOC

بانک BOC در سال ۱۹۱۲ برای جایگزینی بانک شاهنشاهی چین تاسیس شد. بانک چین قدیمی ترین بانک بومی است . درسال ۲۰۰۹ این بانک به عنوان دومین تامین کننده بزرگ وام در چین شناخته شد ، جایگاهی که تااکنون آن را حفظ کرده است. دارایی این بانک ۳٫۰۹۲ میلیارد دلار است و فعالیت های آن شامل بانکداری شرکتی، بانکداری شخصی، سرمایه گذاری و بیمه می باشد. اگرچه دیگر مسئولیت های بانک مرکزی را ندارد، اما مجوز چاپ اسکناس را در دو منطقه اداری ویژه چین را دارد. به دلیل حضور شعبات این بانک در همه قاره های جهان، لقب بین المللی ترین بانک دنیا را دارد.

این بانک در ۵۷ کشور جهان از جمله کانادا، ایلات متحده، انگلستان فعالیت دارد و در سال ۲۰۱۰، شعبه BOC در نیویورک کالاهای renminbi را به آمریکایی ها ارائه داد. بانک BOC اولین بانکی بود که سرمایه گذاری های ارزی چینی را در ایالات متحده آمریکا در دسترس همه قرار داد.